Tänk på det här när du ska sälja ditt e-handelsbolag
Tillväxt och stora visioner är inte längre de viktigaste faktorerna. Dagens e-handelsköpare lägger sitt största fokus på kvalité och lönsamhet.
Planerar du att sälja ditt e-handelsbolag? Då är det av yttersta vikt att veta vad som lockar de potentiella köparna.
”Tiderna förändras”, brukar det heta, och liksom övriga marknader är e-handelsbranschen en föränderlig sådan. När tiderna förändras, gör kriterierna detsamma. För en så lyckad bolagsförsäljning som möjligt är det därför viktigt att hänga med i svängarna.
Vilka kriterier letar e-handelsköpare efter i dag? Nedan går vi igenom fem punkter som gör en e-handel köpvärd på dagens marknad.
1. Lönsamhet viktigare än någonsin
De e-handelsbolag som är mest attraktiva är inte sällan de som är mest lönsamma. Lönsamheten har alltid varit en viktig faktor när man ska sälja e-handelsbolag, och i dag är den viktigare än någonsin.
Om du kan visa upp bruttomarginaler om 50% och uppåt, samt vinst på den sista raden på 10–20%, är du attraktiv på dagens e-handelsmarknad. Om lönsamheten understiger dessa nivåer, däremot, kan köparna dra öronen åt sig.
Viktigt att komma ihåg är att vinst inte nödvändigtvis är ett tecken på lönsamhet. För att bedöma lönsamheten i en e-handel bör man ställa vinsten i relation till olika kapitalmått, såsom eget kapital eller totalt kapital.
2. Vikten av ett eget varumärke
För några år sedan var det vanligt att traditionella varumärken endast sålde sina produkter genom återförsäljare. Nu har pendeln dock svängt rejält. I dag har vikten av ett eget varumärke ökat. Numera är det vanligt att e-handelsbolag, som tidigare endast sålt andra aktörers produkter, lanserar sitt eget varumärke.
I samma anda värderar dagens e-handelsköpare ett eget varumärke högt. Det räcker dock sällan att endast ha en framgångsrik egen produkt, en så kallad ”high runner”, då det har blivit för riskabelt för många som vill köpa företag. Med en rad egna produkter som levererar på en bra nivå blir e-handeln betydligt mer attraktiv.
3. Global skalbarhet ger stora fördelar
Det sägs ofta att världen blivit allt mindre med åren. Vi kan enkelt ta oss dit vi vill, både fysiskt och digitalt. För att maximera priset när du ska sälja ditt e-handelsbolag gäller det att kunna visa på global skalbarhet.
E-handeln får gärna ha bevisat sig i mer än ett land. Goda resultat på flera marknader är ett tecken på kvalitet, och signalerar till potentiella köpare att det finns stora möjligheter till framtida tillväxt.
4. Satsa på organisk tillväxt
Att vara synlig i sökmotorer, sociala medier och andra platser där kunderna finns är i dag ett måste för alla e-handlar. Men för att vara attraktiv för e-handelsköpare gäller det inte bara att synas, utan också att synas på rätt sätt.
Om din e-handel är beroende av betalda annonser, så kallade ”paid ads”, kan köparna börja ana oråd. Klickpriserna på exempelvis Google Ads har ökat kraftigt på senare år, bland annat beroende på den ökade konkurrensen i bruset.
De skenande klickpriserna kommer förr eller senare slå hårt mot den e-handel som förlitar sig tungt till ”paid ads”, något en ny ägare givetvis räds. Detta gör att organisk tillväxt är en mycket viktig faktor för dagens e-handelsköpare.
5. Hållbarhet värderas allt högre
Det är ingen hemlighet att hållbarhet är något allt fler värderar högt, så även e-handelsköpare. En mycket stor del av dagens konsumenter lägger stor vikt vid företagens hållbarhet, och konsumtionsmönstret spås bli ännu mer cirkulärt med åren.
En e-handel som implementerat hållbara processer har således en stor konkurrensfördel. Gröna siffror och säljande produkter är såklart viktigt, men kan bolaget inte visa på god hållbarhet kan försäljningspriset minska betydligt.
Att som e-handel implementera en cirkulär affärsmodell är i dag av yttersta vikt. Det kan handla om allt från att erbjuda gröna fraktalternativ till att anpassa produkternas emballage. Därtill är återvinning, och till och med återköp av begagnade produkter, en viktig punkt för många e-handelsköpare.
Kan ni som butik ta ansvar för miljö, effektivt användande av resurser och hela produktens livscykel? Svaret på frågan kommer vara en viktig faktor när du och en potentiell köpare ska avtala om priset för din e-handel.
Höj värdet på din e-handel
Lever din e-handel upp till de fem ovanstående punkterna? I så fall har du goda möjligheter att sätta en hög prislapp när du ska sälja ditt e-handelsbolag. Om inte, är de fem kriterierna en bra utgångspunkt för att höja värdet på ditt bolag inför försäljning.
Få ut det mesta av din bolagsförsäljning – kontakta I Am Growth
En av de viktigaste delarna i en bolagsförsäljning är förberedelsefasen. Vill du ha hjälp att göra din e-handel så attraktiv som möjligt inför försäljning? Kontakta oss på I Am Growth. Vi genomför objektiva värderingar och hjälper dig att få ut det mesta när du ska sälja din e-handel.