I Am Growth expanderar – “Just nu är det säljarens marknad för e-handel och affiliate”

Marknaden för e-handel är het och för dig som förbereder din e-handel inför försäljningen ligger fördelen hos dig som säljare.

“I takt med kraftigt ökad efterfrågan på vår tjänst som nischad mäklare för ehandel och affiliate har vi valt att utöka teamet med både en mäklare och en analytiker”, säger David Vesterlund som är grundare och transaktionsrådgivare på I Am Growth AB.

E-handeln har blomstrat kraftigt under de senaste åren. Gång på gång har vi kunnat läsa om att fler väljer att handla online och att e-butikernas tillväxt stiger med åtskilliga procent. Efterfrågan på e-handelsbolag har ökat kraftigt och I Am Growth får förfrågningar varje dag på både köpar- och säljarsidan. I ljuset av detta har vi rekryterat två nya personer till bolaget. Jonas Johansson som företagsmäklare och Charlie Magnusson som analytiker.

Jonas Johansson ny företagsmäklare på I Am Growth

Jonas Johansson, Associerad Företagsmäklare med fokus på affiliate och små e-handelsbolag.

Jonas är head of international Outreach på systerbolaget I Am Content AB där han leder teamet som köper och säljer länkar i 25 länder. Jonas har gjort en raketkarriär inom I Am Content och på kort tid etablerat sig som en viktig kontaktperson och rådgivare inom Offsite SEO för många stora spelare på affiliatemarknaden. I rollen har Jonas fått erfarenhet från flera tillfällen då affiliatesajter expanderat kraftigt för att sen genomgå förvärv. Under en period är Jonas verksam i båda bolagen i koncernen och har nära kontakt med nyckelkunder inom I Am Content parallellt med att han bygger upp sin portfölj som företagsmäklare.

Charlie Magnusson I Am Growth

Charlie Magnusson är anställd som Analytiker och fungerar som stöd till båda mäklarna i deras transaktionsprocesser. Charlie kommer i Juni månad ta masterexamen på Jönköpings Universitet där han skriver en uppsats om kryptovalutornas påverkan på Hedgefondmarknaden. Han har ett genuint intresse för digitala affärer och han gjort bra ifrån sig under en period som intern på Handelskammaren i Jönköping. Charlie växer gradvis in i en roll som analytiker där han stöttar företagsmäklarna i allt från värderingsmodeller och excelberäkningar till kundkontakt och avtalsskrivning.

Säljarens marknad för ehandel –  Tips från Teamet

Eftersom I Am Growths systerbolag älskar SEO och Content har vi valt att satsa lite extra på vår personalpresentation, ur ett SEO perspektiv. Här har vårt nya team fått dela med sig av några tankar till dig som funderar på att sälja din ehandel.

Dra nytta av marknadens status

En säljares marknad uppstår när efterfrågan överstiger utbudet – när det finns färre verksamheter till salu än aktörer som vill köpa företag. Intresset för att ge sig in i e-handelsbranschen är just nu enormt, vilket ger dig som säljare en fördel i säljprocessen.

Men, för att kunna dra nytta av marknadens status krävs noggranna förberedelser. Att luta sig tillbaka och invänta rätt bud är sällan ett framgångsrikt recept. Här gäller det i stället att vara proaktiv. För att försäljningens slutpris ska bli så lönsamt som det i dag har möjlighet att bli finns en rad viktiga faktorer att ha i åtanke.

Viktiga faktorer för verksamheter till salu

Att sälja e-handel handlar mycket om att göra verksamheten så attraktiv som möjligt för potentiella köpare. Därav är det, såklart, alltid en stor fördel att kunna visa på god lönsamhet genom att gå igenom och dokumentera dina finansiella nyckeltal. Men de fakta som läggs fram på bordet är långt från allt som avgör säljprocessens utgång.

Hitta rätt köpare

Huruvida försäljningen blir lyckosam eller inte beror till stor del på vem köparen är. När e-handeln är redo att läggas ut till försäljning är ett av de första stegen att börja leta efter den rätta köparen.

En köpare som går igenom verksamheter till salu har ofta tydliga preferenser gällande vad en ”köpvärdig” e-handel ska vara. Om ditt bolag matchar köparens krav är mycket vunnet, då du sitter i en bra förhandlingsposition.

Håll rätt tempo

En försäljningsprocess tenderar att ta tid. Ofta är det här en av de största affärerna man gör och det finns många detaljer att se över. Men en faktor som ofta missas i försäljningen är processens hastighet.

Att binda upp sig mot ett enskilt prospekt tidigt i processen är något man vill undvika. Om du håller rätt tempo i allt från diskussioner kring villkor till budgivning ser du till att få med dig fler intressenter längre in i säljprocessen. På så sätt står du med fler alternativ att välja bland, vilket ger dig möjlighet att urskilja det bästa.

Var flexibel i villkoren

När du ska sälja din e-handel har du säkerligen en rad villkor du vill att affären uppfyller. Detsamma gäller köpande part. Att låsa fast sig vid särskilda detaljer kan därför innebära att affären missgynnas, eller i värsta fall att den faller samman.

Våga utforska vägar utanför din ursprungliga plan! Om du och köparen lyckas hitta en lösning som ni båda kan acceptera kan ni ofta gå nöjda över mållinjen båda två.

Ta hjälp av en företagsmäklare

Hitta rätt köpare, håll rätt tempo i processen och var flexibel i villkoren – det hela kan vara enklare sagt än gjort. Den kanske viktigaste faktorn när du ska sälja din e-handel är därför att anlita en företagsmäklare.

En företagsmäklare besitter ett brett kontaktnät av potentiella köpare och vet vilken som är rätt väg att gå. Med hjälp av mäklarens kunskap och rådgivning sparar du tid, samtidigt som du ökar möjligheten att få till en framgångsrik försäljning.

Om du följer råden i den här listan när du ska sälja din e-handel, ja, då är det din marknad.