Starta e-handel – 5 tips att tänka på
Många sneglar i dag åt att starta e-handel, och med tanke på marknadens heta temperatur är det inte särskilt anmärkningsvärt. I dag finns goda möjligheter till stora intäkter genom att starta egen webbutik – dels genom intäkter från produktförsäljning, dels genom att sälja e-handel när den blivit lönsam.
Tänk på det här när du ska starta webbutik
Men för att få snurr på försäljningen gäller att veta var man ska börja och vad som utgör en bra webbutik. I den här artikeln får du ta del av 5 tips för att starta e-handel.
1. Analysera din marknad
Den första frågan när man ska starta webbutik är vad man ska sälja. Förhoppningsvis har du redan en idé om detta, men det gäller att göra en ordentlig analys av marknaden. Hur ser efterfrågan ut? Och konkurrensen? Vilka leverantörer och fraktlösningar kan du använda dig av? Har du svaren på frågorna blir det enklare att få en effektiv start, eller att hitta en ny, bättre idé.
2. Börja med en enkel plattform och skala upp
Det vanligaste när man ska starta e-handel är att använda sig av en e-handelsplattform med förbyggda lösningar. I dag finns många plattformar på marknaden, och du vill såklart välja den som passar just dina behov.
Designen en viktig del av en plattform, men den är inte allt. Du vill framför allt se till att plattformen är användarvänlig och kan göra köpresan smidig för kunderna. Exempelvis bör det inte vara fler än tre steg till att genomföra ett köp.
Det bästa är att börja med en plattform med låga kostnader som klarar av ett mindre antal order, men som är lätt att skala upp när det behövs. Fundera därför över hur dina behov kan komma att se ut i framtiden och ta med svaren i beräkningarna när du väljer plattform.
3. Välj trygga betallösningar
Vad gäller att välja betallösningar till din webbutik vill du få kunden att känna sig så trygg som möjligt. Använd dig med fördel av välkända och säkra metoder. Kunderna prioriterar dessutom snabbheten högt. Bland de betalmetoder flest kunder föredrar finns:
- Kortbetalning
- Swish
- Faktura
- Direktbetalning via internetbank
Därtill vill du ha transaktionsavgifterna i åtanke, som ofta kommer i form av en procentuell andel av köpen. Men håll även koll på om övriga kostnader tillkommer, såsom start- och månadsavgifter.
4. Satsa på organisk trafik
Att driva trafik till webbplatsen är en av de viktigaste delarna i att starta egen webbutik. Dina produkter gör ingen nytta om ingen hittar dem. Ofta är marknadsföringen något som syns tydligt i bolagets kostnader.
Därför är det en fördel att satsa på organisk trafik genom SEO, som är en av de mest kostnadseffektiva lösningarna. Med hjälp av SEO, också kallat sökmotoroptimering, hamnar dina produktsidor högt i Googles resultatlistor och exponeras på så sätt för många potentiella besökare.
5. Optimera webbplatsen för mobilanvändning
Många kunder väljer i dag att shoppa via mobilen, och du vill såklart ge dem möjligheten att fortsätta med det. Om en mobilbesökare tvingas scrolla åt sidan, zooma in och ut för att hitta den produkt som eftersöks är sannolikheten stor att köpet aldrig blir av. Att optimera din webbplats efter mobila enheter gör att fler kunder kan slutföra köpresan.
Tidskrävande att bygga e-handel – köpa befintlig istället?
Kom ihåg att det allt som oftast är tidskrävande att bygga en webbutik. Men den som lägger ner tiden är den som får skörda frukten av det senare. Har du varken tid eller ork att bygga upp en webbshop från grunden? Då kan du istället köpa e-handel och på så sätt kliva direkt in i lönsamheten.