starta webshop

Starta webbutik – Steg för steg!

Att starta en webbutik är idag mycket enkelt och behöver inte ta mer än någon timme. Detta tack vare färdiga tekniska lösningar inom allt från hemsidor till betalningsalternativ. Denna guide visar steg för steg hur du startar en webbutik. Guiden utgår från att du redan har en affärsidé och nu vill komma igång med försäljning.

1.      Färdig mall med webbutik

Första steget är att välja vilken teknisk plattform som webbutiken ska byggas upp på. Det finns ett flertal ”nyckelfärdiga” lösningar för dig som vill komma igång snabbt och inte vill bygga från grunden. Några exempel är:

Dessa plattformar används både av företag som bara omsätter några tusenlappar per år till medelstora E-handelsbolag. Plattformarna erbjuder generellt flera olika kontonivåer för att möta företagens olika behov av funktioner och service.

För de som håller på att starta upp en webbutik räcker det generellt med de lägsta, och därmed billigaste, kontonivåerna. Med steg-för-steg guider och svensk support är det enkelt att komma igång. Det är även den väg som vi generellt rekommenderar till kunder som börja med E-handel.

Självklart går det även att starta en webbutik genom att bygga ”allt från grunden”. Detta exempelvis via WordPress och WooCommerce. Det kräver däremot betydligt mer teknisk kunskap än vad som behövs för att använda färdiga webbutikslösningar.

Vad kostar det att starta en webbutik?

Hos exempelvis Quickbutik går det att starta en webbutik på kontonivån ”Startup” för cirka 2500 kronor per år. Med ett konto går det att välja på ett stort antal teman, anpassa dessa, lägga in produkter och erbjuda kunderna flera betalningsalternativ. Som med övriga plattformar finns däremot flera begränsningar om de lägsta kontonivåerna väljs. Deras kontonivå ”Pro” kostar cirka 12 000 kronor per år och har samtliga funktioner som Quickbutik erbjuder.

2.      Lägga upp produkter & betalningslösningar

När du valt vilken plattform som ska användas är nästa steg att lägga upp produkter, kategorier, kontaktuppgifter och annan information på sidan.

Lägg stort fokus på att skapa en användarvänlig webbutik med all information som besökarna kan tänkas efterfråga. Allt från stavfel, dåliga bilder och svår navigering gör att besökarna söker sig till andra butiker.

Egna produkttexter eller leverantörens?

Om leverantören av dina produkter har produkttexter får dessa oftast användas av återförsäljarna. Det kan vara ett enkelt och snabbt sätt att presenteras produkterna i din webbutik. Att skriva egna texter är däremot fördelaktigt utifrån flera perspektiv. Bland annat kommer din webbutik lättare få bättre ranking på Google och dessutom kan texterna helt anpassas utifrån din verksamhet.

Alternativet – Köp befintlig webbutik

Ett alternativ till att starta upp en ny verksamhet är att köpa en befintlig webbutik.   I Am Growth är en företagsmäklare med spetskompetens kring värdering, och försäljning av E-handelsprojekt. Vi är även partnerföretag till affärsnätverket Filippa.com och kan därmed bistå med uppköpskandidater via detta nätverk.

Kontakta oss så berättar vi mer!

3.      Välj eget domännamn

När kompletta E-handelslösningar, som presenteras ovan, används kommer URL till webbutiken exempelvis bli Minbutik.wix.com/kepsar.  I detta exempel har en webbutik startats på Wix.com.

För de som enbart vill använda webbutiken för att sälja till vänner och bekanta kan en sådan adress räcka. Övriga bör däremot registrera ett eget domännamn. Då kan URL exempelvis vara Minbutik.se vilket både upplevs mer seriöst och är lättare att komma ihåg. Domännamn köps hos ett webbhotell och pekas sedan om till din webbutikslösning. Domännamn kan exempelvis köpas hos:

Vad är ett bra domännamn?

Ett bra domännamn är lätt att komma ihåg och stava. Många anser även att det är en fördel att domännamnet på något sätt speglar företagets verksamhet. Men det beror delvis på inom vilken bransch som butiken ska vara verksam.

Läs gärna Loopias artikel ”Vilket domännamn ska jag välja? 6 Tips inför ditt val” innan du bestämmer dig för vilket namn din butik ska ha.

Vill du hellre köpa en befintlig webbsida med färdig domän och butik går det givetvis också att göra. Här kan du läsa mer om finansiering av köp och hur du kan låna pengar till att köpa ett företag.

4.      Frakt & logistik

Som ett fjärde steg bör du fundera över vilka fraktalternativ som ska användas. Behöver du exempelvis teckna avtal med DHL för frakt av större gods eller ska alla varor skickas i brev till kunderna?

Här är det inte bara viktigt att utgå från kundernas behov utan även vilka praktiska alternativ som fungerar för din verksamhet. Sträva efter ett flöde som gör att så lite tid som möjligt behöver läggas på administration och frakt.

5.      Marknadsföring

Nu bör de grundläggande bitarna vara på plats och din webbutik kan fungera som en smidig försäljningskanal. Nästa steg blir därmed att marknadsföra butiken. Vilka vägar som är bäst beror helt och hållet på vilken produkt som säljs samt butikens målgrupp. Marknadsföring kan exempelvis ske via:

  • Sökmotoroptimering – Få fler besökare via sökningar på Google
  • Social media – Annonser, betalda samarbeten, affiliate
  • Tryckt material – Flyers, visitkort, tröjor
  • Nätverk – Underskatta inte möjligheterna som finns i ditt egna nätverk och lokala affärsnätverk

För dig som precis startat en webbutik kan det vara lockande att betala för annonsering och marknadsföring. Men i flesta fall är det bästa, och mest lönsamma, alternativet att börja ”gräva där man står”. Med andra ord att marknadsföra sig via egna kontakter, en bra hemsida och ett konto på Google My Business. Vägar som delvis är gratis och som inte kräver speciellt mycket kunskap.

Lycka till!

Läs också om hur vi på I Am Growth kan hjälpa dig att köpa företag.