Sälja företag

Sälja företaget är både spännande och läskigt på samma gång. Har ni vuxit kraftigt och vill att en ny aktör tar över? Vill ni sälja ert livsverk och gå i pension? Oavsett skälet ska ni ta hjälp av oss på I Am Growth. Vi känner köparna, kan projektleda affären från idé till mål och vi vill hjälpa dig att känna trygghet på vägen.

I Am Growth hjälper dig med din företagsförsäljning – för en så smidig och lönsam affär som möjligt.

Sälja e-handel

I Am Growth hjälper både traditionella företag, digitala plattformar och e-handelsbolag att sälja och hitta nya ägare. Vi har god erfarenhet av e-handelbranschen och eftersom vårt systerföretag är en SEO-byrå har vi en djup förståelse för hur exempelvis organisk trafik är värdeskapande för e-handel. Vi förstår hur man kan analysera bolaget styrkor och svagheter i försäljningsledet med hjälp av verktyg som exempelvis Google Analytics och Google Search Console.

Vårt breda nätverk av köpare inom digitala affärsmodeller och e-handel gör att vi kan snabba upp försäljningsprocessen och få bra betalt för företaget – utan att tumma på kvalité.

Hur lång tid tar det att sälja ett företag eller ett e-handelsföretag?

Att sälja ett e-handelsbolag går i regel snabbare än att sälja ett traditionellt bolag. Det beror dels på att köparna har en högre digital mognad (i genomsnitt) och därmed hittar objektet snabbare.

En annan faktor är att en e-handel inte har lika tung balansräkning som exempelvis ett tillverkande bolag med stora maskiner som ska finansieras och skrivas av.

Att sälja ett företag tar i bästa fall 4-6 månader från att uppdraget påbörjas till att ni skrivit avtal med köparen. I vissa fall tar det 6-12 månader och ibland längre tid än så. I genomsnitt blir ett företag sålt inom 6-12 månader månader där e-handel säljs snabbare och traditionella företag tar lite längre tid.

Är ditt bolag lönsamt, har god historik, en unik nisch och ni går ut till försäljning med en sund värdering är sannolikheten stor att en försäljning genomförs inom överskådlig tid.

hur lång tid att sälja en handel

Vad är viktigt att tänka på vid företagsförsäljning?

Att sälja företag framgångsrikt bygger på noggranna förberedelser. Innan en företagsförsäljning finns flertalet grundläggande frågor du bör ställa dig själv, däribland:

  • Varför vill du sälja ditt företag?
    Svaret gör det ofta enklare att hitta en bra lösning och rätt köpare.
  • Har du koll på den interna strukturen?
    Köparen vill kunna ha enkel tillgång till information om företaget och avtal inför köp.
  • Sitter ditt företag på långa avtal?
    En köpare uppskattar oftast inte att bli bunden till dina tidigare affärer.

Process när du säljer ett företag

Sälja företag – försäljningens tre faser

Att stressa fram en företagsförsäljning ger sällan bra resultat. Genom att lägga energi på förberedelserna ökar sannolikheten att hitta rätt köpare – och att sälja ditt företag till det pris du önskar.

Strategi

Innan en försäljning ska du alltid börja med en strategifas. Här lägger du planerna för hur du ska sälja företaget och säkerställer att processen sköts professionellt och strukturerat mot rätt målgrupp. Långt innan du går ut med en annons eller någon annan aktivitet för att sälja ditt företag är det viktigt att svara på följande frågor:

  • Varför säga företaget?
  • Vem ska köpa?
  • Vilken eller vilka värderingsmetoder ska vi använda?
  • Vad blir utgångspriset?
  • Vilket är mitt ”drömpris” och ”acceptpris”?
  • Vart hittar vi köparna?
  • Ska vi försöka nå en budgivning eller vill vi fokusera på att matcha mjuka värden?

Transaktion

När ni hittat en köpare och kommit överens om de övergripande villkoren för affären bör ni signera ett så kallat LOI, letter of intent. Det är ett avtal, som inte är bindande, men som får ner i skrift de viktigaste villkoren för att ni båda ska vara överens om en affär. Här börjar det som kallas för transaktionsfasen som oftast innehåller följande delar:

  • LOI
  • Due Diligence eller företagsbesiktning
  • Förhandlingar, pågående eller vid enstaka tillfällen
  • Avtalsskrivning
  • Tillträde

Integration

När avtalet är skrivet och köparen tillträtt som ägare av ditt bolag börjar det som kanske är den viktigaste fasen för köparen – Integrationsfasen. Som säljare är det här också en viktig fas, framför allt om du kommer fortsätta som anställd i bolaget under en period. Har du en stor del tilläggsköpeskillingar eller så kallad ”earn out” på din betalning för bolaget är också integrationen en viktig faktor.

Mäklaren eller transaktionsrådgivarens roll slutar i regel i samband med tillträdet, nu är det upp till köparen och säljaren att gemensamt genomföra en ordentlig integration.

Vi på I Am Growth erbjuder oss att finnas till hands, antingen som bollplank eller konsulter för att stötta integrationen. Överlämningen kan gå snabbt, ibland på ett par månader för mindre företag men det kan också pågå under flera om om affären är komplex och till exempel affärssystem ska integreras och verksamheter ska flyttas.

När företaget blir sålt

I Am Growth hjälper dig att sälja ditt företag

I Am Growth är en företagsmäklare i digital kontext. Vi har lång erfarenhet av branschen och därav ett brett kontaktnät tillsammans med stor kunskap om att sälja företag. Vi riktar främst in oss på köp och försäljning av:

  • E-handel
  • Digitala plattformar
  • Tillväxtföretag
  • Lönsamma bolag med en tydlig nisch

Vi inleder försäljningsprocessen med ett digitalt möte. Där går vi igenom din situation samt dina förväntningar och målsättning. Ingen företagsförsäljning är den andra lik. Därför anpassar vi våra strategier efter din situation.

Kontakta oss!

Vi på I Am Growth ser till att din företagsförsäljning blir så smidig som möjligt – med lönsamheten i fokus. Vill du sälja ditt företag? Kontakta oss i dag så berättar vi om hur vi kan hjälpa just dig.

Vill du ha hjälp med att köpa företag, genom uppsökande verksamhet, förhandling, closing och överlåtelse? Läs mer under länken och kontakta oss för ett första samtal.