Betallösningar e-handel – så väljer du rätt

Visste du att 13% av de som avbryter sitt köp i en e-handel gör det för att deras föredragna betalmetod inte finns att tillgå? Att välja rätt bland betallösningar för e-handel är därför ett viktigt steg för att undvika övergivna varukorgar i din webbutik. Du vill möta så många kunders efterfrågan som möjligt, samtidigt som du har priset, utbetalningstiden och din marknad i beaktning.

På senare år har e-handeln i Sverige vuxit stadigt. Under 2021 växte marknaden med 10% jämfört med året innan, och totalt spenderades 237 miljarder kronor i svenska webbutiker. En av anledningarna till att fler väljer e-handeln är den smidighet som erbjuds i att handla på nätet. Därför vill du självklart se till att göra köpresan så enkel som möjligt för dina kunder. Här är valet av betalningslösning online en viktig del.

Vad ska man tänka på när man väljer betallösning för webbutik?

Kanske står du i begrepp att starta en webbutik, eller kanske ska du köpa e-handelsföretag. Det är viktigt att jämföra betallösningar för e-handel innan du bestämmer i vilken riktning du och din webbutik ska gå.

Den digitala betalmarknaden är i dag en stor sådan med mängder av aktörer, och de flesta erbjuder olika för- och nackdelar. Därav finns mängder av aspekter att jämföra alternativen utifrån – för att möta dina kunders behov, men också dina egna. Nedan listar vi några av de viktigaste.

  • Pris

Priset är såklart en av de viktigare aspekterna. För hög procentuell transaktionsavgift kan innebära alldeles för stora kostnader i det långa loppet. Det är en stor fördel att här ta hänsyn till antalet transaktioner i din webbutik och dess storlek. Håll därtill koll på andra, fasta avgifter som leverantören tar ut.

  • Marknad

Olika betallösningar för webbutik fungerar olika bra beroende på marknad och kunder. Därför vill du undersöka vilka betaltjänster som är vanligt förekommande på din marknad och vilka som uppskattas av dina kunder.

  • Tilläggstjänster

En del leverantörer erbjuder flertalet tilläggstjänster, andra erbjuder inga. Exempel på dessa tjänster är möjligheten att betala senare eller att delbetala köpet. Ju mer flexibel lösning, desto bättre för kunden – och i slutändan även för dig.

  • Utbetalningstid

Hur lång tid du måste vänta på att få pengarna skiljer sig mellan olika lösningar. Snabb utbetalningstid är alltid ett stort plus, då pengarna gör bättre nytta hos dig än hos leverantören. Är du i behov av kapital är det nästan ett måste att utbetalningstiden är en kort sådan.

  • Rapportering

Om din betalleverantör kan ge dig en djupare inblick i din e-handel är det bara att tacka och ta emot. Somliga leverantörer erbjuder nämligen rapporter där du får en tydlig blick över transaktionerna och utbetalningarna. Det här minskar dina administrationstimmar samtidigt som det ger dig möjlighet att optimera försäljningen.

Vilka betalningslösningar online är de bästa?

Som tidigare nämnt finns i dag många betallösningar för e-handel. Så hur gör du för att hitta den bästa? Nedan går vi igenom för- och nackdelar hos några av de mest populära alternativen på marknaden.

Shopify Payments

Shopify Payments är en populär betallösning för webbutik, och det har sina förklaringar. Den kanske största fördelen är att tjänsten är mycket enkel att implementera i e-handeln utan några tredjepartsaviseringar. Detta kan göras genom enbart några klick.

Därtill erbjuder Shopify Payments flertalet betalmetoder, vilket gör konverteringen enklare för fler kunder. Bland metoderna finns Klarna – en av de mest populära och flexibla lösningarna på den svenska marknaden. Tjänsten erbjuder tre olika paketlösningar. Kostnaden börjar på cirka 290 kronor i månaden och 1,6% + 1,85 kr per transaktion.

Den största nackdelen med betallösningen är att den enbart fungerar i Shopify:s egen e-handelsplattform.

Zettle by PayPal (iZettle)

Tidigare iZettle, numera Zettle by PayPal, är integrerat med några av de största e-handelsplattformarna, såsom Shopify, WooCommerce och Prestashop. Det som ofta lyfts fram med tjänsten är dess användarvänlighet. Här finns exempelvis möjlighet att synka produkter och lager.

Tjänstens kostnad varierar beroende på vilken betalningslösning online du väljer, men för det mesta klassas startavgiften som en låg sådan. Därtill finns ingen bindningstid, vilket är en stor fördel om du ska sälja e-handel och den nya ägaren vill använda sig av annan lösning.

Bambora Checkout

Bambora Chekhout återfinns bland Sveriges mest kända betallösningar för e-handel. En av anledningarna är att tjänsten är integrerad med de största e-handelsplattformarna, både i Sverige och Internationellt.

En stor fördel är att Bambora är kopplat till Swish, vilket är en snabbast växande betalmetoden online. Därtill finns möjlighet att ta betalt via faktura. Vad som ofta benämns som den största fördelen är den snabba utbetalningstiden.

Payson Checkout

Utöver kortbetalning, internetbank och delbetalning erbjuder även Payson Checkout den populära betalmetoden Swish. Hos Payson kan du enkelt hålla koll på allt från försäljning till återköp och skapa månadsrapporter. Här tillkommer ingen start- eller månadsavgift utan enbart en avgift per transaktion.

Rätt betallösning möjliggör stark tillväxt

Se till att dina kunder inte lämnar sin digitala varukorg i förtid! För att din e-handel ska kunna växa sig stor krävs att du väljer rätt betalningslösning online, som passar både dina kunder, dig och din webbutik.

Läs mer om e-handel