Företagsmäklare

Guide – Välj rätt företagsmäklare inför din försäljning

Att  sälja företaget är troligtvis en av de största affärerna du kommer göra i ditt liv. Så självklart vill du se till att allt sker på rätt sätt – och att du får bästa möjliga resultat.

I dag finns mängder av företagsmäklare och företagsförmedlare som påstår sig vara den bästa på marknaden, men hur vet du vem du ska välja? En anledning är att vi har köparna och köpuppdrag med företag som kanske söker efter just ditt bolag.
Kontakta oss på I Am Growth, för att höra hur vi kan hjälpa dig.

En företagsförsäljning är både en avancerad och komplicerad process – och något man inte genomgår allt för ofta. Det kan därför vara svårt att veta vilka kvalitéer och egenskaper en bra företagsförmedlare bör besitta. I den här guiden ger vi dig 5 tips för att välja rätt företagsförmedling.

1. Hitta en företagsförmedling med spetskompetens

Olika företagsmäklare har olika kompetens. Du kommer aldrig hitta en företagsförmedling som är bäst på allt. Därför bör du främst leta efter ett alternativ med spetskunskaper inom just din aktuella bransch.

En företagsförsäljning ser ofta ut på olika sätt beroende på om ditt företag är ett stort eller litet sådant. För att processen ska bli smidig, och att resultatet ska bli bra, vill du även välja en mäklare med kompetens inom din storlek på bolag.

Ovanstående faktorer är av yttersta vikt i hela processen. Inte minst när det kommer till företagsvärderingen, som är en avgörande del i försäljningen.

2. Prioritera företagsmäklare med god lokalkännedom

Det är en stor fördel om din företagsmäklare verkar i ditt geografiska närområde. En god lokalkännedom innebär större kunskap om, och förståelse för, den lokala företagskulturen. Dessutom ger det dig tillgång till ett nätverk som faktiskt är relevant för dig och ditt företag, vilket öppnar upp dörrar till många potentiella köpare.

Samma sak gäller om du är aktiv i den digitala världen. Du har kanske inte en geografisk plats som mäklaren ska känna till men det finns fortfarande starka och kända aktörer i ditt ”space” som din mäklare måste ha koll på.

3. Sätt förtroende i första rummet

Att hitta rätt företagsmäklare är lika viktigt som att hitta rätt köpare av verksamheten. Mäklaren kommer nämligen vara starkt involverad i processen och ska finnas där för att stötta dig och driva försäljningen åt dig. Den bästa mäklaren är därför ofta den du känner mest förtroende för.

Det är viktigt att du och din företagsförmedlare har liknande vision och mål med affären. Om ni kliver in i processen med olika syn på vad som är ett lyckat resultat kommer du sannolikt bli missnöjd med utfallet.

4. Be om referenser från tidigare affärer

En företagsmäklare ska vilja ge allt för att sälja ditt företag. Du kan lita på att mäklaren lägger fram noga utvalda argument till varför just hen är det bästa valet för dig och ditt företag. Det är lätt att bli förblindad av argumenten, men viktigt att försöka se nyktert på situationen.

Vid första mötet är det därför en stor fördel att våga ställa kritiska frågor och se till konkreta fakta. Be om att få titta på mäklarens referenser och meritlista, för att se vilka affärer denne tidigare ansvarat för och vad resultatet av dessa blivit.

5. Kostnad – Pris är vad du betalar och betalt är vad du får

Sist men inte minst är det, givetvis, av stor vikt att se vad det kostar att anlita företagsmäklaren. Vanligtvis bestäms priset genom en fast startavgift samt en viss procentsats av affärens slutgiltiga belopp, dvs. en performance fee.

Det fasta arvodet är i regel inte mer än 10% av totala arvodet. Den summan är framför allt symbolisk och visar att du som köpare är beredd att genomföra försäljningen. Om du egentligen inte vill sälja utan vill ”testa priset på marknaden” och bara doppa en tå i företagsförsäljning, kommer du troligen inte gå med på att betala 30-100.000 kr i ett fast uppstartsarvode. Köp då hellre en värdering av ditt bolag.

3 till 10% i provision för en företagsmäklare

Bland företagsförmedlare i dag finns ett brett spann mellan priserna, framför allt på provisionen du betalar för genomförd affär. Du kan räkna med en provision på mellan 3 och 10% av köpeskillingen. Siffran beror både på hur stor köpeskillingen är, hur troligt det är att en affär går att genomföra och hur mycket du får i betalt för bolaget – dvs. provisionen ska stå i rimlig relation till värderingen.

Kom ihåg att ett lågt pris inte alltid är ett bra pris – det hela beror på vad du har för mål. Är priset för lågt satt beror det kanske på att dina mål inte kan uppnås fullt ut. Eller att mäklaren egentligen inte tror på affären. Ett högt pris, eller en hög provision, kan betyda att mäklaren har lagt ett högt utgångspris för ditt bolag och kommer jobba järnet för att en affär ska gå i mål.

Här kommer referenserna in i bilden. Har mäklaren sålt liknande bolag tidigare, och till vilka multiplar eller till vilken värderingen blev de affärerna genomförda. Har mäklaren ett register av intresserade köpare? Som kan ge er en flygande start i processen?
Betala hellre en bra provision till en mäklare som säljer ditt bolag till ett bra pris och till en köpare som du kan komma överens med.

I Am Growth kan hjälpa med försäljningen

Vi på I Am Growth är en nischad mäklare med stor kunskap och ett brett nätverk inom företagsförsäljning. Vårt främsta fokus riktas mot att sälja företag som vid försäljning av e-handel, digitala plattformar och tillväxtföretag – där vi besitter ett brett kontaktnät. Vi hjälper också företagsgrupper att växa genom förvärv och köpa företag.

Vi på I Am Growth är en nischad aktör med ett tydligt mål – Vi ska sälja 100% av bolagen vi jobbar med, till ett pris som säljarna är nöjda med.

Många företagsmäklare har enormt många objekt ute till försäljning, bolag de själva egentligen inte tror på.

Därför tackar vi nej till majoriteten av alla förfrågningar vi får.  

Anledningen är enkel, vi vill bara sälja företag vi verkligen tror på. Som vi helst skulle vilja köpa själva. Vi vill ha tid att satsa stenhårt på ditt företag och att det ska säljas till ett bra pris. Du ska veta att vi arbetar hårt och levererar bra. När du säljer ditt företag genom oss ska du veta att du får bra betalt för bolaget och att vi gör allt vi kan för att gå i mål.

Läs våra allmänna villkor om företagsförsäljning och transaktionsrådgivning här.

Information om vårt arbete för åtgärder mot penningtvätt.